Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasih

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasih

Selasa, 19 November 2013

DANIEL BERMUSAFIR MENCARI ILMU UNTUK MENGENAL DIRI KE JOHANNESBURG (Siri2)

 Nov 2011, kami telah mendapatkan  tempat belajar yang baik melalui Ustaz Azmi dan Ustazah Nuridah. Madrasah yang membolehkan dia kembali membesar dalam suasana ilmu, suasana syariat dan suasana al Quran iaitu Darool Uloom Zakariyya (DUZ) , Johannesburg , Afrika Selatan. Walaupun pada awalnya Daniel tidak setuju untuk berjauhan dengan kami lagi tetapi setelah beberapa kali membawanya berjumpa Ustaz Subki Latif yang mana 2 org anaknya pernah dihantar ke sana dalam usia yang masih muda, akhirnya dengan berat hati, dia menurut jua hasrat mama dan babahnya.
 
Setelah segala persiapan telah dibuat dari awal, Mac 2012, Daniel berangkat ke Johannesburg, South African dengan seribu harapan agar dia mampu menggalas amanah sebagai khalifah Allah yang soleh di muka bumi ini. Seringku ulang kepadanya, mama dan babah rela mengikat nafsu, hidup sederhana demi anak2 mendapat pendidikan agama yang terbaik. Kami tidak sanggup Allah mempersoalkan ke mana rezki yang DIA kurniakan itu disalurkan sedang anak-anak tidak dihantar belajar ilmu fardu ain selengkapnya dengan guru-guru yg mursyid.

 
 
JazakaAllahu khairan kathira Ustaz Azsmi dan Ustazah Nuridah
 
 
 Pemergian anak2 ke Johannesburg diiringi dengan doa dan harapan. 
 
Ketika tiba di Johannesburg, pelajar terus dibawa ke DUZ semalaman tetapi disebabkan asrama tiada kekosongan, mereka ditempatkan sementara di sebuah madrasah di Skeerport yang agak dari bandar. Di sini mereka diletakkan di bawah jagaan Maulana Mohammad Embrahim.
 
Bersama pelajar dari Cape Town
 
 
 

 
 
 
 
 

  

  Tempat riadah di kawasan berhampiran madrasah

 
 Sesekali dapat juga makan ayam yang diternak di dalam kawasan madrasah
 



 
 
Melaksanakan solat berjemaah dalam perjalanan apabila outing ke 
pekan berhampiran menjadi kebiasaan bg pelajar.
 
 
 
 CATATAN SETERUSNYA..PENGALAMAN ABANG DANIEL MENYAMBUT AIDIL FITRI PERTAMA KALI TANPA KELUARGA DI PERANTAUAN...SUDEYYYY

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...