Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasih

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasih

Sabtu, 19 Oktober 2013

ABANG DANIEL BERMUSAFIR MENCARI ILMU UNTUK MENGENAL DIRI DI KELANTAN (Siri1)

November 2004 pada usia baru menjangkau 9 tahun,aku dan hubby bertekad menghantar anak tunggal kami ketika itu, Daniel belajar di timur tanah air, Kelantan. Hati anak mana  yg xsedih dan sanggup berjauhan dgn maknya..apetah lg mama dan babahnyer..mmg rasa tk sanggup. Namun demi agamanya kami korbankn hati dan perasaan ini biar apapun tanggapan saudara mara dan rakan taulan. Bagi kami cukup Allah sahaja yang tahu niat kami.

 
 
Daniel di Maahad Tahfiz Darul Quraan Wal Qiraat Repek, Pasir Mas Kelantan





Sek. Men. Islam Al-Husna P. Besar Kelantan
 
Walaupun kami menghantarnya jauh namun kasih sayang kepadanya tidak pernah diabaikan. Selang seminggu kami gagahkan diri menziarahinya dan membawanya bercuti ke pantai, ke pulau2 berhampiran pantai kelantan terengganu malah ke Thailand. Kelantan menjadi kampung pertama kami. Pernah kami berusaha membeli tanah untuk membuat rumah menetap sahaja di kelantan tetapi bukan rezki kami utk bernaung di bawah tok guru agaknya.
 
          Pentas tempat Tok Guru menyampaikan kuliah mingguannya..ke dataran ilmu adalah acara wajib kami bila berada di kelantan pada hari Jumaat.
 
Diam tak diam 2010 sudah 6 tahun kami berulang alik ke kelantan, hubbyku sudah boleh jadi tour guide bila bawa rakan2 ke sana. Dari anak kami Daniel seorang hinggalh hadirnya Muhammad setelah penantian 12 tahun, kami tetap bersemangat bila sebut je ke Kelantan. Niat kami untuk aqiqah, cukul jambul dan tahnik Muhammad dengan tok guru di masjidnya jua tercapai selepas 2 minggu kelahiran anak kedua kami. Walaupun hajat hati untuk melahirkan Muhammad di bumi serambi mekah , setelah booking wad di Hospital USM Kubang Kerian  ttp tidak diizin Allah.
Masjid Tok Guru

                                          Muhammad ditahnik oleh Tok Guru Nik Aziz

Aqiqah 2 ekor kambing di Maahad Darul Anuar Pulau Melaka 
 
Sepanjang 6 thn ke Kelantan, pelbagai gerai dan tempat makan sedap yang beritahu kami sampai..sebut nasi kerabu lauk serati, jalan ke rantau panjang menjadi pilihan kami, jika kesuntukan masa, gerai di tepi jalan di Baung yg menjadi tumpuan org ramai, juga menjadi tempat sarapan kami.

Jika nak beli emas, tauke Kedai Emas Hj.Muhammad  dengan isterinya, kak lah dah jadi rakan baik kami.Sampai ke banglonya pun kami jejaki. Kalau di aked uda, kedai emas ayu jua dh jd sahabat baik..makin maju dia sejak berpindah ke bazar tok guru yg kontrovasi tu..hihi..Alhamdulillah.
Kalau tempat percutian, bukan setakat resort di sepanjang tepi pantai bacok menjadi tempat menginap kami, malah hingga ke kuala besut dan pulau perhentian  kerap jua kami kunjungi. Rumah sahabat baikku sejak di zaman universiti, kak zai dan rumah sewa sepupu tok guru, pok nik di Pulau Melaka jua menjadi penginapan wajib kami di sana.

Tahun 2010 hati terasa sebak bila anak terunaku menyuarakan hasrat untuk bersekolah dan tinggal dengan kami.  Setelah berbincang dengan babahnya dan melakukan istikhorah, akhirnya kami menunaikan hasrat hatinya dengan syarat sementara dapat tempat yang lagi baik untuknya menyambung pengajian tahfiz dan kitabnya. Daniel sempat bersekolah di SAMTAJ Sg. Besar ketika di Tingkatan 3 dan SMK Sg. Besar di Tingkatan 4. Tapi sesungguhnya hati ini tidak sanggup untuk membiarkan dia berlama-lamaan dalam  suasana kehidupan yang kurang ilmiah ini. Perubahan sikapnya, budaya kerja selepas balik sekolah, ingin bebas keluar rumah bila2 masa dan ingin memegang duit sendiri makin ketara mempengaruhi anakku. Maka aku merasakan membawa pulangnya ke kampung bukanlah jalan yang terbaik utk pembesaran anak sulongku ini.

 

ENTRY BERSAMBUNG KE SIRI 2 -
DANIEL BERMUSAFIR MENCARI ILMU UNTUK MENGENAL DIRI KE JOHANNESBURG (Siri2).....
 

 
 

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...